jueves, 28 de febrero de 2008

Ruta Tenonis

Avui us publico la meva millor ruta, fins ara!
Aquesta ruta sorgeix per enllaçar tres trams força macos que he anat descobrint, a la comarca del Berguedà.

.-Primer, l'unic tram* que queda aprofitable de la famosa ruta circular a Rasos de Peguera.

.-Segon, d'un bon dia que vaig fer, amb l'Angel i la Sónia, la ruta de Santpedor al Molí d'en Guell, fent el tram* abans comentat, i en la qual vam descobrir l'excelent tram de la Vall d'Ora i el Monestir de Sant pere de Graudescales i que creuant la Carretera BV-4241 Puja a Llinars (tram encara per fer, nosaltres pujem per Sisquer i Montcalb, per carretera) Aquest Tram segueix en part l'Históric GR-1, que ve de Capolat i fa cap a Sant llorenç de Morunys, continuant fins Cantabria! Aquest tram ha estat l'objecte dels meus estudis Historics i ruters els ultims 2 mesos! m'ha costat però he aconseguit enllaçar-lo (Gràcies Toti per la teva fantàstica web) per sota amb el fantastic 3º tram:
.-El tercer tram es una zona totalment diferent al seu entorn, podriem dir que fa des dels voltants de Sant Cugat del Racó fins a Villajuiga, Seguint l'Obaga Negra i la seva Riera de Sant Cugat. Es un tram Carent d'historia, però d'una bellesa extraordinaria i molt divertit si ha plogut!

La ruta encara pot patir diverses modificacions, hi ha ben be un 40% de trams que no m'agraden gens, com alguna pista rapida i polsegosa, o un parell de trams curts però molt molt trencats amb molta pedra, que es fan pesats. La Ruta en principi comença prop de Manresa, a Santpedor, tot i que pot començar a Callús o a Sallent. Realment la ruta es pot dir que comença al bell poble de Castellnou del Bages. Continua, creuant dues carreteres, a tocar de Sant Cugat del Racó, passant prop de Serrateix, trenca a l'esquerra cap a Curtielles i gira amunt, despres d'una Rampa del 50%, cap a Tolosa. Alli neix l'increible i mig abandonat cami que enfila fins als 1000 metres, a la casa Gomira i per sota dels cingles del pla de Taravill (molt a prop del Talaiador). Ara baixem cap a la Vall d'Ora, passant per Sant Andreu de la Mora, fent part de l'antiga Ruta des de Berga a la Vall d'Ora. Al arribar a Sant Lleïr, seguim amunt cap a Sant Pere de Graudescales, ermita del S.X restaurada en diverses ocasions, ja pel GR-1, pel segon tram abans comentat, passant el Mirador dels Presidents i seguint fins la carretera de Sant Llorenç a Berga. Alli, a falta d'un tram per explorar, fem un escàs km asfaltat cap a Sant Llorenç i enfilem, seguint sobre asfalt, cap a Sisquer i una mica mes amunt comença la fantastica pista que mes endavant es converteix en el cami en molt mal estat que passa per Bonner fins el Molí de'n Guell. Cotinuem fins Feners, i alli agafem la Carretera de Saldes a Gosol B-400 per enfilar amunt al mirador i refugi Lluis Estasén, on tindrem unes vistes fantastiques del Masis del Pedraforca i la Serra del Cadí. Continuarem pel coll de Collell per baixar, despres del Coll de Torn (1950m) cap a Bagà.

La Ruta sencera fa mes de 100 km, el 90% per camins i pistes de tot tipus. Es recomana Sortir ben ben d'hora (07:00 a Santpedor) per poder dinar cap a les 15:00 a Saldes.
Variants:
1.- A Sant Lleïr, pujar al pla de Busa,

Per veure unes increibles vistes des del Port del Compte fins el Cadí, Pedraforca i Serra d'Ensitja, i admirar la presó natural del Capolatell. Ens pot portar 30 minuts pujar, 1 hora a peu per anar i tornar a la presó i mirador, i una estona mes per gaudir del Pla. Recomanem aleshores acabar la ruta o be seguir per Sant Pere de Graudescales fins a la BV-4241 i acabar a Berga o si hi ha temps fer el Tram Bonner - Moli Guell - Feners - Saldes. En tot cas, cal dinar per la Vall d'Ora. Com a variant de la variant, es pot tornar del pla de Busa cap a Sant Llorenç de Morunys o Solsona.
2.- Fent o no el Pla de Busa, despres de pujar al molí de'n Guell, tornar enrera per posar a prova el 4x4 i fer el coll dels Prats cap a Rasos de Peguera, per finalment acabar a Berga.

NOTES: les distancies son Llargues, es recomana no aturar-se massa cops, però si gaudir de les vistes que son impressionants, doncs les hores passen volant. El tram Bonner - Molí de'n Guell es apte nomes per 4x4 amb reductora, es pot fer amb Tot Camí però amb molta cura.

Mapes usats de l'ICC:

FOTOGRAFIES

TRACK

On Dinar:
Es passa per pocs llocs amb restaurants, de fet a la vall d'Ora hi ha dues masies que si hi truqueu el dia abans us faràn dinar, i sinó només us quedarà Saldes.
De Benzineres en tenim dos km abans de Santpedor venint desde Manresa, i un o 2 km passat Saldes.

Disfruteu i al bosc, máxim 30 km/h. Reculliu la Brossa i respecteu el medi.